Evolutie in voorbehandelen

In Nederland wordt vanuit sommige spelers in de markt de claim gelegd dat alles wat chroomvrij is, niet duurzaam is en er nadelen aan kleven. Als gevolg daarvan zijn bepaalde ontwikkelingen, zoals een multi-metal voorbehandeling on hold gezet. En dat is zonde, meent Ard Joosse van Technical Manager van Chemetall. “De Oxsilan-technologie is een bewezen alternatief voor chroom VI, voldoet aan alle eisen en biedt bovendien een aantal bijkomende voordelen.” Joosse spreekt dan ook van een breuk met het verleden in voorbehandelingsprocessen.

Als looncoater moet je aan een aantal eisen voldoen om aluminium geveldelen te behandelen, stelt Joosse. “Zo moet er een bepaalde beitsafdracht plaatsvinden tijdens de voorbehandeling. Daaraan zijn eisen gesteld ten aanzien van de conditie van de beits alsmede aan de verontreiniging die in een beitsbad mag plaatsvinden. Zink wordt dan uitgesloten of er worden in ieder geval ernstige restricties gesteld over de hoeveelheid zink die in een aluminiumbeits mag voorkomen. Wil je multi-metal behandelen dan brengt dat de nodige extra investeringen met zich mee. Er wordt vanuit die insteek altijd geopteerd voor een volledige scheiding van het behandelen van die metalen. Op het ogenblik zijn er wel installaties in omloop die flexibel zijn door het beitsen te scheiden, waardoor die problemen niet optreden.”

Oxsilan
De echte oplossing zit hem volgens Joosse in het kiezen van een voorbehandeling volgens de Oxsilan-technologie. “Deze technologie voldoet ruimschoots aan de eisen gesteld door licentieorganisaties, zoals Qualicoat en GSB. Het biedt looncoaters daarnaast de mogelijkheid om ook andere metalen en legeringen voor te behandelen, zoals verzinkt-staal materiaal. Dat maakt ze extra flexibel en meer competitief; verzinkt staal hoeft niet uitbesteed te worden met deze technologie. Een ander voordeel van deze technologie is dat objecten in kortere tijd bij een hogere temperatuur gedroogd worden. Dat geeft minder risico op uitval door vochtinsluiting. Een meerwaarde bij vooral samengestelde delen waar vochtinsluiting een issue kan zijn. Dankzij de mogelijkheid te drogen bij een temperatuur boven 120 graden Celsius heb je dat probleem niet; het vocht kookt uit.”

De Oxsilan-technologie wordt volgens Joosse al jaren op grote schaal toegepast in de automotive industrie. “De performance op verzinkt staal en aluminium is duidelijk vergelijkbaar met zinkfosfateren omdat voldaan wordt aan de spec’s van de OEM’s en bovendien voordeliger is in proceskosten. De technologie vindt nu ook zijn weg in de façade-industrie, een trendbreuk ten opzichte van het verleden,” besluit Joosse.

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar ChemetallMeer informatie