Steeds meer steden verlagen parkeernormen

De meeste gemeenten garanderen bij nieuwbouw nu nog 1 tot 1,8 parkeerplaatsen per woning, afhankelijk van het type huis en de locatie. Door de stijgende woningnood en de opkomst van moderne vervoersvormen als deelauto’s zetten colleges van B&W daar massaal het mes in.

Zo besloot Utrecht vorige week dat de nieuwe, 10.000 woningen tellende Merwedekanaalzone autovrij wordt. Autobezittende kopers moeten hun heilige koe verderop in ondergrondse parkeergarages stallen. Voor iedere drie woningen is slechts één parkeerplaats beschikbaar.

De Domstad is de enige niet. Ook onder meer Den Haag, Dordrecht, Diemen, Eindhoven, Groningen, Haarlem en Leiden hebben recent lage(re) parkeernormen vastgesteld voor nieuwbouwlocaties. Eerder deden Amsterdam en Zwolle dat al. Rotterdam kiest op bepaalde locaties, zoals Blaak, ook voor minder parkeerplaatsen. In veel andere steden, zoals Purmerend, wordt er over nagedacht.